Συντελεστές 593

ΚΩΔ593
ΟνοματεπώνυμοΣαμαρτ[σ]ζίδου, Ευφροσύνη
Φωτογραφία
Ψευδώνυμα και άλλα ονόματα
Χρονολογία γέννησης1821-01-01
Χρονολογία θανάτου1877-01-01
Τόπος γέννησηςΣκύρος
Υπηκοότητα
ΘρήσκευμαΧριστιανή Ορθόδοξη
Εθνοθρησκευτική κοινότηταΕλληνορθόδοξη
Μητρική ΓλώσσαΕλληνική
Άλλες Γλώσσες
Τόποι που έζησε - μετακινήσειςΣκύρος, Μυτιλήνη (Λέσβος), Σέρρες, Κωνσταντινούπολη, Σύρος, Λάρισα, Αθήνα, Άρτα, Θεσσαλονίκη, Βόλος
ΕπάγγελμαΠοιήτρια, συγγραφέας, εκδότρια, δασκάλα
Βιογραφικό

Η Ευφροσύνη Σαμαρτζίδου (άλλες φορές θα τη συναντήσουμε να υπογράφει ως Σαμαρτσίδη ή ως Σαμαρτσίδου) γεννήθηκε στη Σκύρο, με περισσότερο πιθανή χρονολογία γέννησης το 1821, όπου και διέμεινε έως την ηλικία των δεκάξι χρόνων. Οι γονείς της, Δημήτριος Μαράκης (Πάλλης) με καταγωγή από την Εύβοια και Μαρία Μαλατέστα (επώνυμο που παραπέμπει στη γνωστή ιταλικής καταγωγής οικογένεια από το Ρίμινι της Ιταλίας, η οποία απαντάται από τον 15ο αιώνα μεταξύ των «αρχοντικών» οικογενειών νησιών του Αιγαίου, π.χ. της Πάρου και της Νάξου) δεν φαίνεται να είχαν κάποια ιδιαίτερη σχέση με την εγγραμματοσύνη. Ο πατέρας της παρότι «φιλόμουσος και φιλομαθής» –όπως εμμέσως παραδίδεται από την ίδια– ήταν αγράμματος.

Το 1837 παντρεύεται το γιατρό Σπυρίδωνα Σαμαρτζίδη (με καταγωγή από τη Ζάκυνθο) και εγκαταλείπει το νησί. Έκτοτε μετεγκαθίσταται με την οικογένειά της σε διαφορετικές πόλεις του οθωμανικού χώρου, όπου μετακινείται ο Σαμαρτζίδης για επαγγελματικούς μάλλον λόγους και στη συνέχεια, μετά το θάνατό του (1862), για εργασιακούς λόγους της ίδιας.Πιο συγκεκριμένα: Το 1842 βρίσκεται στη Μυτιλήνη, όπου κατά μια εκδοχή διδάσκει στο νεοσύστατο παρθεναγωγείο της πόλης (1842). Αν ισχύει η πληροφορία ότι είχε ως δασκάλους της τους λόγιους του ελληνικού Διαφωτισμού Εμμανουήλ Φωτιάδη (1805-1849) και Γρηγόριο Καλαγάνη (1790-1862), τότε στη Λέσβο (Μυτιλήνη ή/και Αγιάσο) θα πρέπει να βρέθηκε νωρίτερα από το 1842, δηλαδή το 1840 ή 1841, καθώς ο Καλαγάνης επιστρέφει στη Λέσβο από τις παροικίες της κεντρικής Ευρώπης (Μόναχο και Βιέννη) το 1840 και παραμένει στο νησί για δυο χρόνια (το 1842 μετακινείται στην Αθήνα), ενώ μεταξύ του 1837 και της προαναφερόμενης χρονολογίας/ιών (1840 ή 1841) θα πρέπει να έμεινε για κάποια χρόνια στις Σέρρες, όπου ο Φωτιάδης διηύθυνε την ελληνική σχολή της πόλης (1837-1843).35 Στη Μυτιλήνη (ή και Κυδωνιές) έμεινε μάλλον έως τον Απρίλιο του 1845 και στη συνέχεια την 1η Μαΐου βρίσκεται ήδη στην Κωνσταντινούπολη (όπως αποδεικνύουν οι τόποι και ημερομηνίες με τις οποίες συνοδεύει την υπογραφή της σε ποίημά της και στην εισαγωγική «Αφιέρωσιν» στη μητέρα του σουλτάνου που προτάσσει στο περιοδικό Κυψέλη, του οποίου το πρώτο τεύχος εκδίδεται τον ίδιο μήνα). Από το 1850 (ή 1849) έως το 1854 διαμένει για τις ανάγκες εκπαίδευσης των παιδιών της στη Σύρο (ενώ ο Σαμαρτζίδης εργάζεται «στο εξωτερικό»), από το 1854 έως το 1860 στη Λάρισα, όπου ο Σαμαρτζίδης διορίζεται υποπρόξενος της Αγγλίας και από το 1859 έως το 1861 στην Αθήνα, για τις ανάγκες στήριξης (όπως προβάλλεται από τον βιογράφο της) του γιου της Χριστόφορου Σαμαρτζίδη (1843-1900), ο οποίος σπουδάζει στην Αθήνα. Στη συνέχεια και μετά το θάνατο του Σαμαρτζίδη (1862) οι μετακινήσεις της διαγράφουν και τη γεωγραφία της εκπαιδευτικής της δραστηριότητας: Βρίσκεται στην Άρτα (1862-1864), στη Θεσσαλονίκη (1864-1870), στις Σέρρες (1872-1875), και στις τρεις περιπτώσεις για τη διεύθυνση των παρθεναγωγείων των πόλεων αυτών. Το 1875 αποσύρεται από την ενεργό διδασκαλία και μετακινείται στο Βόλο, όπου ζει η κόρη της (Κλεοπάτρα Μουσούρη [;]), και μένει έως το θάνατό της το 1877.

Η Ευφροσύνη Σαμαρτζίδου παρότι δεν κατάγεται από τόπο με μακρά εκπαιδευτική παράδοση ή από οικογένεια εγγράμματων ή λογίων, εντούτοις βιώνει την αποδοχή των νέων προωθημένων για την εποχή θέσεων για τη σχέση των κοριτσιών/γυναικών με τη γνώση και το δημόσιο χώρο. Με την ενίσχυση του –αγράμματου όπως η ίδια εμμέσως παραδίδει– πατέρα της φοιτά στα πρώτα μετεπαναστατικά χρόνια στο σχολείο αρρένων της Σκύρου, καθώς δεν λειτουργεί σχολείο για κορίτσια, για τέσσερα μάλλον χρόνια. Οι γνώσεις και οι αναγνώσεις της έως τη συνάντησή της με τον Σαμαρτζίδη περιορίζονται στα γνωστικά αντικείμενα του σχολείου και στην ανάγνωση/μελέτη βιβλίων που περιστασιακά περιέρχονται στην κατοχή της (όπως π.χ. από συγγενείς που επισκέπτονται το νησί). Η ουσιαστική μόρφωση, η επαφή με τη φιλοσοφική/πνευματική παραγωγή του Διαφωτισμού και η καλλιέργεια των ενδιαφερόντων της έρχεται μετά την εγκατάλειψη του νησιού, ως αποτέλεσμα της οικοδιδασκαλίας στο πλαίσιο του γάμου της και της προσωπικής της ενασχόλησης με την ενίσχυση του συζύγου της: «Τα πρώτα πέντε χρόνια του συζυγικού βίου διήλθε με τα κείμενα των Ελλήνων συγγραφέων και ποιητών και τα λεξικά ανά χείρας», σύμφωνα με τον πρώτο βιογράφο της. Η Σαμαρτζίδου κινείται και ζει σε κάποιες από τις σημαντικότερες εκπαιδευτικές/πνευματικές εστίες της περιόδου (Σέρρες, Κυδωνιές, Λέσβος, Κωνσταντινούπολη), πόλεις με μακρά εκπαιδευτική παράδοση και έντονες τις επιδράσεις του Διαφωτισμού και της δράσης των λογίων του. Η παράμετρος αυτή μαζί με τις επιδράσεις των δασκάλων της, γνωστών λογίων του Διαφωτισμού και φορέων της δυτική εμπειρίας, ερμηνεύουν την ευρεία καλλιέργεια (όπως αναδεικνύουν τα κείμενά της στην Κυψέλη) και τις θέσεις της για την εκπαίδευση και τη θέση των γυναικών στη νέα εποχή «των φώτων». Ο Εμμανουήλ Φωτιάδης π.χ. ήδη από το 1835 τασσόταν υπέρ της εκπαίδευσης και της κοινωνικής δραστηριοποίησης των γυναικών ώστε «να μη μένουν κατώτεραι από τους άνδρας» και παρότρυνε τους Σερραίους γονείς να στέλνουν τα κορίτσια τους στο αλληλοδιδακτικό σχολείο των αγοριών, έως ότου δημιουργηθεί ξεχωριστό αλληλοδιδακτικό σχολείο κοριτσιών, ενώ ο ιερωμένος Γρηγόριος Καλαγάνης, γνωστός από τις ταραχές στη Ριζάρειο σχολή, μετέδιδε περισσότερο την κριτική παρά τη δογματική προσέγγιση των θρησκευτικών δοξασιών και συνηθειών και τη θρησκευτική ανοχή. Ο κύκλος των γνωριμιών και επαφών της διευρύνεται και συμπεριλαμβάνει γνωστούς λογοτέχνες (όπως τους Γ. Παράσχο, Γ. Ζαλοκώστα, Κ. Πώπ, M. A. Kanini, Eduard Fusco), εκδότες (π.χ. τον Κ. Ι. Σκυλίτση, εκδότη της εφημερίδας Ημέρα στην Τεργέστη) και λογίους, με τους οποίους διατηρεί αλληλογραφία.

Η συγγραφική της δραστηριότητα περιλαμβάνει κυρίως ποίηση· γίνεται γνωστή ποιήτρια με θετικές κριτικές ήδη από τις πρώτες δημοσιεύσεις της. Περιλαμβάνει επίσης, τρία πεζά κείμενα, τα οποία δεν έχουν εντοπιστεί (αναφέρονται ως αδημοσίευτα έως το 1867) και την ύλη της Κυψέλης, την οποία σε μεγάλο βαθμό συντάσσει μάλλον η ίδια, όπως καταδεικνύει το γλωσσικό ύφος, η θεματολογία αλλά και η «συνέχεια» στη συλλογιστική και στην επιχειρηματολογία στα δοκιμιακού τύπου κείμενα του περιοδικού.


Ενδεικτική βιβλιογραφία:

Αναγνωστοπούλου, Χρυσούλα. «Όψεις της γυναικείας επιχειρηματικής δραστηριότητας: Ελληνίδες εκδότριες στον οθωμανικό χώρο (1887-1922)». Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Κρήτης, 2018.

Anagnostopoulou, Chrysoula. “An Enterprise of One’s Own: Greek Women Publishers in Ottoman Territories at the Beginning of the 20th Century”. International Exhibition & Conference Women’s Press - Women of the Press. Women’s Periodicals and Women Editors in the Ottoman Space. November 9-11, 2018, University of Crete & Hellenic Open University, Rethymno.

Βαρίκα, Ελένη. «Μια δημοσιογραφία στην υπηρεσία της “γυναικείας φυλής”: Γυναικεία περιοδικά στον 19ο αιώνα». Διαβάζω,198 (1988): 6-12.

Δαλακούρα, Κατερίνα & Ζιώγου-Καραστεργίου, Σιδηρούλα. Η εκπαίδευση των γυναικών. Οι γυναίκες στην εκπαίδευση. Κοινωνικοί, ιδεολογικοί, εκπαιδευτικοί μετασχηματισμοί και η γυναικεία παρέμβαση (18ος -20ός αι.). Αθήνα: Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα, 2015.

Dalakoura, Katerina. "Greek Women’s Periodicals in Ottoman Space (1845-1919): Publishing as a Female Enterprise". Conference What is Knjiženstvo?, October 16-17, 2015, Faculty of Philology, University of Belgrade.

Δρούλια, Λουκία & Κουτσοπανάγου, Γιούλα επιμ. Εγκυκλοπαίδεια του ελληνικού τύπου 1784-1974. Αθήνα: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, 2008.

Θεαίτητος. «Βιογραφίαι συγχρόνων Ελληνίδων. Ι. Ευφροσύνη Σαμαρτζίδου». Επτάλοφος Νέα, τχ. 11 (15 Ιουνίου 1867).

Ντενίση, Σοφία. Ανιχνεύοντας την «αόρατη» γραφή: Γυναίκες και γραφή στα χρόνια του ελληνικού Διαφωτισμού-Ρομαντισμού. Αθήνα: Νεφέλη, 2014.

Περδίκα, Νίκη Λ. «Ευφροσύνη Σαμαρτζίδου - Αγαθονίκη Αντωνιάδου: Δύο σκυριανές ποιήτριες του περασμένου αιώνα». Αρχείο Ευβοϊκών Μελετών 4 (1955):146.

Ρούσσου, Βαρβάρα. «Ο μακρύς δρόμος της γυναικείας ελληνικής ποιητικής παράδοσης από τον 19ο στον 20ο αι.». Διδακτορική Διατριβή, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, 2017.

Ταρσούλη, Αθηνά. Ελληνίδες ποιήτριες. Αθήνα: 1951.

Showing 1-1 of 1 item.

Εκδότης/τρια

#Έντυπο
1Κυψέλη
Showing 1-1 of 1 item.

Διευθυντής/τρια

#Έντυπο
1Κυψέλη
Showing 1-1 of 1 item.

Ιδιοκτήτης/τρια

#Έντυπο
1Κυψέλη
Total 30 items.

Συγγραφέας

#ΆρθροΕπεξεργασίαΕπεξεργασίαΣχόλια
1Αφιέρωσις προς την ευκλεεστάτην και χαριεστάτην Σουλτάναν την ΒασιλομήτοραΆρθρουΣχέσης<p>Στο τέλος του κειμένου η εκδότρια υπογράφει ως Ευφροσύνη Σαμαρτσίδου και όχι ως Ευφροσύνη Σαμαρτζίδου, όπως στο εξώφυλλο.</p>
2ΠροοίμιονΆρθρουΣχέσης<p>Το άρθρο η εκδότρια το υπογράφει με την ιδιότητα της (Η Εκδότις) και όχι με το ονοματεπώνυμό της.</p>
3Το Ωραίον ΦύλονΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
4Σύγκρισις ή περί ισότητος των δύο γενώνΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
5ΝομοθεσίαιΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
6Η ΕλισάβετΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
7Η τερπνότης του έαρος ΆρθρουΣχέσης<p>Στο τέλος του ποιήματος η εκδότρια υπογράφει ως Ευφροσύνη Σαμαρτσίδου και όχι ως Ευφροσύνη Σαμαρτζίδου, όπως στο εξώφυλλο.</p>
8Συζυγικόν αίσθημα ΆρθρουΣχέσης<p>Στο τέλος του ποιήματος η εκδότρια υπογράφει ως Ευφροσύνη Σαμαρτσίδου και όχι ως Ευφροσύνη Σαμαρτζίδου, όπως στο εξώφυλλο.</p>
9Η Ανατολή ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
10Εποχή των ΠατριαρχώνΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
11Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι και οι ΚινέζοιΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
12Οι αρχαίοι Έλληνες ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
13Αι διάφοροι φάσεις της ιστορίας του γυναικείου φύλου ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
14Επιστολή της Ασπασίας ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
15Επίκρισις της επιστολής της Ασπασίας ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
16Οι πρώτοι Ρωμαίοι ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο. </p>
17Οι Μαύροι ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
18Αλμάνζα ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο. Διήγημα σε συνέχειες. <br></p>
19Σκέψεις ηθικαί ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
20Παιδαγωγία και ανατροφή ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο. Αποτελεί αναδημοσίευση από το περιοδικό <em>Ανθολογία των Κοινωφελών Γνώσεων</em> [τ. 1, τχ. 4 (Σεπτέμβριος 1836), σ. 49-51] , όπως σημειώνεται εν είδει υπογραφής στο τέλος του άρθρου (παρατίθεται δηλαδή το: "ΑΝΘΟΛ. ΚΟΙΝ. ΓΝΩΣΕΩΝ"). Η εκδότρια κάνει μικρές παρεμβάσεις στο κείμενο που αναδημοσιεύει: Διαφοροποιεί τον τίτλο, αντιστρέφοντας την σειρά των δύο λέξεών του (από "Ανατροφή και Παιδαγωγία", που ήταν στην Ανθολογία των Ωφελίμων Γνώσεων, σε "Παιδαγωγία και ανατροφή"), και αλλάζει μια φράση του κειμένου, στοιχείο ενδεικτικό των δικών της αντιλήψεων: Για την πρόταση "Αναδειχθείτε [οι μητέρες] άρα άξιαι του <strong>ουρανίου τούτου προορισμού</strong> [...]" η ίδια παραθέτει "Αναδειχθείτε άρα άξιαι τ<strong>ου ανθρωπίνου τούτου προορισμού</strong> [...]". Μικρές τυπογραφικού χαρακτήρα αλλαγές επίσης παρατηρούνται. Να σημειώθέι ότι το ίδιο άρθρο είχε δημοσιευτεί επίσης στην <em>Αποθήκη των Ωφελίμων Γνώσεων</em> [Αθήνα, τόμ. 3, τχ. 32 (1839), σ. 117], με τίτλο επίσης "παιδαγωγία και ανατροφή". </p>
21ΦιλοσοφίαΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο. Πρόκειται για ένα άρθρο που αναδημοσιεύεται από την <em>Ανθολογία των Κοινωφελών Γνώσεων</em> [τ.1, τχ. 10 (Δεκέμβριος 1836), σ. 145-147]. Το ίδιο άρθρο εντοπίζεται και στην <em>Αποθήκη των Ωφελίμων Γνώσεων</em> (Αθήνα, τ. 6, τχ. 62 (1842), σ. 23-24), με τίτλο" Ελατήρια του πνεύματος", χωρίς τον "υπέρτιτλο" "Φιλοσοφία". Τοσο στην <em>Κυψέλη</em>, όσο και στην <em>Αποθήκη των Ωφελίμων Γνώσεων</em> παρατίθεται η πηγή αναδημοσίευσης: ΑΝΘΟΛ. ΚΟΙΝΩΦ. ΓΝΩΣΕΩΝ</p><p><br></p>
22Ανάμνησις ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
23Η αρετή σώζει τας κοινωνίαςΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
24Η δύσις του ηλίου ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
25Αππία ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
26Το μυστηριώδες αίσθημα ή η συνείδησις ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
27Η ματαιότης ΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
28Η ανατροφήΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
29ΑνατροφήΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>
30ΑνατροφήΆρθρουΣχέσης<p>Ανυπόγραφο</p>