ID | 1 |
---|---|
Τίτλος | Εφημερίς των Κυριών |
Υπότιτλος/οι | Γυναικείον Περιοδικόν εκδιδόμενον κατά δεκαπενθημερίαν εν Κωνσταντινουπόλει τη συνεργασία λογίων κυρίων και κυριών |
Εξώφυλλο | |
Έναρξη έκδοσης | 1909-08-01 |
Λήξη έκδοσης | 1911-07-15 |
Τόπος έκδοσης | Κωνσταντινούπολη |
Γλώσσα | Ελληνική |
Κατηγορία Εντύπου | Περιοδικό |
Κατηγορία Γυναικείου Περιοδικού | Γυναίκα εκδότρια - γυναικείο αναγνωστικό κοινό |
Εκδοτικός Οίκος | Τυπογραφείο «ΕΜΠΟΡΙΚΟΝ» |
Συχνότητα έκδοσης | Δεκαπενθήμερο |
Σχήμα σελίδας | 4 |
Ψηφιακό Αποθετήριο Κυψέλης |
|
Άλλες Βιβλιοθήκες | Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο (Ε.Λ.Ι.Α.), http://www.elia.org.gr/entry.fds?entryID=33&pageid... Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, http://serials.nlg.gr/Record/4129 Βιβλιοθήκη Τμήματος Μεσαιωνικών & Νεοελληνικών Σπουδών Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, http://search.lib.auth.gr/Record/870134 |
Περιγραφή | Η Εφημερίς των Κυριών, Γυναικείον Περιοδικόν εκδιδόμενον κατά δεκαπενθημερίαν εκδόθηκε στην Κωνσταντινούπολη από τη λόγια δασκάλα Χαρίκλεια Μελανδινού, για δύο συνεχόμενα έτη από 01/08/1909 έως 15/07/1911. Το περιοδικό τυπωνόταν στο τυπογραφείο «ΕΜΠΟΡΙΚΟΝ» των Αριστόβουλου και Αναστασιάδη. Το Α΄ έτος είχε 22 τεύχη (186 σελίδες) ενώ το Β΄ έτος είχε 24 (384 σελίδες). Τα τεύχη αριθμούνται άλλοτε με γράμματα, άλλοτε με αριθμούς, ενώ η αρίθμηση των σελίδων είναι συνεχής ανά έτος. Ο αριθμός των σελίδων ανά τεύχος ποικίλει αλλά αυξάνεται σταθερά στο Β’ έτος κυκλοφορίας του περιοδικού από 8 σε 16 σελίδες. Η Εφημερίς των Κυριών εκδιδόταν σε σχήμα 4ο και είχε δεκαπενθήμερη κυκλοφορία, με δύο εξαιρέσεις: από το πρώτο τεύχος μεσολάβησε ένας μήνας για να εκδοθεί το δεύτερο και στις 15 Δεκεμβρίου 1909 δεν εκδόθηκε το τεύχος του εν λόγω δεκαπενθήμερου, αλλά το επόμενο, πρωτοχρονιάτικο τεύχος (01/01/1910), ήταν διπλό. Στο πρώτο έτος το περιοδικό είχε ξεχωριστό εξώφυλλο, ενώ στο δεύτερο όχι. Εντούτοις, το άγαλμα της θεάς Εστίας διατηρείται στο πρωτοσέλιδο σε όλη τη διάρκεια έκδοσης, ως σύμβολο του περιοδικού. Η τιμή της ετήσιας συνδρομής ήταν σταθερή και στα δύο έτη: 25 και 30 αργυρά γρόσια για την Κωνσταντινούπολη και τις επαρχίες της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, αντίστοιχα. Αλλαγή υπάρχει μόνο για τις συνδρομήτριες του εξωτερικού, καθώς στο δεύτερο έτος η τιμή από 6 χρυσά φράγκα αυξήθηκε στα 6,5. Η Εφημερίς των Κυριών αποτελεί γυναικείο έντυπο και από την άποψη της θεματολογίας. Πρόκειται για ένα συντηρητικό έντυπο, που αναπαράγει καθιερωμένους γυναικείους ρόλους: της μητέρας, της συζύγου, της οικοδέσποινας. Αυτά τα πρότυπα, τα οποία περιορίζουν τις γυναίκες εντός του οίκου, εξιδανικεύονται από την Εφημερίδα των Κυριών και παρουσιάζονται ως επιβεβλημένα από τη φύση και τη θρησκεία. Η απουσία διαλόγου ως προς τις γυναικείες διεκδικήσεις και τη χειραφέτηση συνάδει με την εσωστρέφεια των Ρωμιών λογίων πάνω στο γυναικείο ζήτημα και την επιδίωξη συσπείρωσης της εθνικής κοινότητας στη συγκεκριμένη χωροχρονική συγκυρία. Συνεπώς, κυριαρχούν θέματα οικιακής οικονομίας, όπως συνταγές και συμβουλές για τη σωστή διαχείριση του οίκου, θέματα για την ανατροφή των παιδιών, αλλά και αρθρογραφία για το ρόλο της γυναίκας στην ιδιωτική σφαίρα. Επίσης, σημαντική θέση κατέχουν τα διηγήματα, τα ποιήματα και οι βιογραφίες γυναικών. Τέλος, το περιοδικό πραγματεύεται τακτικά θέματα υγείας, ιστορίας και θεολογίας. Κατά το Β΄ έτος αυξάνεται η εικονογράφηση στο περιοδικό, η οποία γίνεται πλουσιότερη εντάσσοντας εικόνες μόδας καθώς σύμφωνα με την αντίληψη του περιοδικού η ενασχόληση των γυναικών με τη μόδα είναι επιτρεπτή, αλλά και προσωπικοτήτων της εποχής καθώς και τόπων με ισχυρή παρουσία του ελληνικού στοιχείου. Ακόμη, δημοσιεύονται εικόνες με παιδιά μικρής ηλικίας προκειμένου να συνδέσει η εκδότρια τις γυναίκες με ρόλους σχετικούς με την ανατροφή και την οικιακότητα. Η εκδότρια αρθρογραφεί σε κάθε τεύχος επιδιώκοντας και συνεργασίες, οι οποίες στο μεγαλύτερο μέρος είναι γυναίκες αρθρογράφοι. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται διευθύντριες και δασκάλες: η Εριέττα Κωνσταντινίδου, η Όλγα Νιτσαΐδου η Ελένη και η Μαριάνθη Ονουφρίου, οι οποίες επικεντρώνονται σε ζητήματα σχετικά με το ρόλο των παρθεναγωγείων και τη θέση της γυναίκας. Υπάρχουν ακόμα πολλά άρθρα, τα οποία υπογράφονται με ψευδώνυμο ή αρκτικόλεξο (ΑΛΚΥΩΝ, Κυρία Ο., Boheme της ζωής, Α.Ρ., κ.α.) και αποδίδονται λόγω του ύφους τους σε γυναίκες. Τέλος, οι άντρες αρθρογράφοι επικεντρώνονται σε επιστημονικά θέματα, όπως ο πρωτοπρεσβύτερος Μανχεστρίας Κωνσταντίνος Ν. Καλλίνικος, καθώς και οι γιατροί Τιμολέων Καρδάρας, Μ. Μωυσείδης και Ν. Βασιλειάδης. Ενδεικτικά από τη μελέτη της αλληλογραφίας της εκδότριας με τις αναγνώστριες, οι περιοχές διανομής του περιοδικού εντός της Κωνσταντινούπολης ήταν: Πέραν, Φανάρι, Ξυλόπορτα, Κοντοσκάλι, Πριγκιπονήσια. Για τις επαρχίες του Οθωμανικού χώρου, η κυκλοφορία του περιοδικού έφτανε στα: βόρεια και ανατολική Θράκη (Σαράντα Εκκλησιές, Βιζύη, Αδριανούπολη), παράλια του Εύξεινου Πόντου (Σινώπη, Τραπεζούντα), πόλεις στα στενά και στα παράλια της Θάλασσας του Μαρμαρά (Καλλίπολη, Ραιδεστός), ανατολικό Αιγαίο (Λήμνος, Λέσβος, Ρόδος) καθώς και στην ενδοχώρα της Οθωμανικής αυτοκρατορίας (Ικόνιο, Νεάπολη Καππαδοκίας). Στο εξωτερικό σύμφωνα με την αλληλογραφία έχουμε διακίνηση σε Βουλγαρία (Βάρνα), Αίγυπτο (Κάιρο) και Ρωσία (Οδησσός, Rustoff). Οι λόγοι διακοπής της έκδοσης του περιοδικού δεν είναι γνωστοί. Οικονομικές δυσχέρειες υφίστανται, παρόμοιες με άλλων γυναικείων περιοδικών (χωρίς όμως να τεκμηριώνουν αφεαυτές αδυναμία συνέχισης της έκδοσης), όπως: στασιμότητα στις διαφημίσεις, εκκλήσεις για εξόφληση συνδρομών, απώλειες τευχών λόγω της «ακαταστασίας των ταχυδρομείων» και «εκ δευτέρου» αποστολή των ίδιων τευχών, κ.λπ. |
Σχόλια | |
Αναφορές/Βιβλιογραφία | Ενδεικτική βιβλιογραφία: Γιασαφάκη, Χαριτωμένη. «Το περιοδικό Εφημερίς των Κυριών (1909-1911) της Χ.Π. Μελανδινού: Ο εκπαιδευτικός του λόγος και ο γυναικείος προορισμός». Στο 4ο Διεθνές επιστημονικό συνέδριο με θέμα Δημοκρατία, δικαιώματα και ανισότητες στην εποχή της κρίσης. Προκλήσεις στον χώρο της έρευνας και της εκπαίδευσης. 27-29 Απριλίου 2018, Ινστιτούτο Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών (ΙΑΚΕ), Ηράκλειο. Γιασαφάκη, Χαριτωμένη. «Το περιοδικό Εφημερίς των Κυριών (1909-1911) της Χ.Π. Μελανδινού και ο γυναικείος προορισμός». Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, Πανεπιστήμιο Κρήτης, 2016. Γιασαφάκη, Χαριτωμένη. «Ο ρόλος της γυναίκας όπως εγγράφεται στα άρθρα της Εφημερίδος των Κυριών της Χαρίκλειας Μελανδινού (1909-1911)». Ημερίδα με θέμα Κυψέλη: Ψηφιακή ερευνητική βάση δεδομένων. Ο γυναικείος Τύπος στον Οθωμανικό χώρο (1845-1922). 28 Νοεμβρίου 2015, Ρέθυμνο. Dalakoura, Katerina. “Women and Publicity: The Emergence and Course of Women’s Press in Ottoman Context”. International Exhibition & Conference Women’s Press - Women of the Press. Women’s Periodicals and Women Editors in the Ottoman Space. University of Crete & Hellenic Open University. 9-11 November 2018, Rethymno. Dalakoura, Katerina. “Ottoman Women’s Press in Historical Research: State of the Art and Historiographical Issues”. International Exhibition & Conference Women’s Press - Women of the Press. Women’s Periodicals and Women Editors in the Ottoman Space. University of Crete & Hellenic Open University. 9-11 November 2018, Rethymno. Δαλακούρα, Κατερίνα. «Γυναικεία εκδοτική δραστηριότητα στον οθωμανικό
χώρο: Το φαινόμενο, οι προεκτάσεις και η πορεία του». Ημερίδα με θέμα Κυψέλη: Ψηφιακή ερευνητική βάση δεδομένων. Ο γυναικείος Τύπος στον Οθωμανικό χώρο (1845-1922). 28 Νοεμβρίου 2015, Ρέθυμνο. http://cms.fks.uoc.gr/kypseli/ Σημείωση: Η περιγραφή του εντύπου έχει στηριχθεί (πρωτίστως) στη μελέτη
του ίδιου του εντύπου και στην υπάρχουσα δευτερογενή βιβλιογραφία. |
# | ID | Τίτλος | Υπότιτλος/οι | Έντυπο | Στοιχεία βιβλιογραφικής αναφοράς | Περίληψη | Πρωτότυπο | Μεταφρασμένο | Τίτλος πρωτότυπου (για μεταφρασμένο) | Γλώσσα πρωτότυπου | Συγγραφέας πρωτότυπου (για μεταφρασμένο) | Σχόλια |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2168 | Εικόνα | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Α, τχ. 12 (1910), σ. 100. | [Η Ιερουσαλήμ] Δεν αναγράφεται στην εφημερίδα των Κυριών, αλλά κατόπιν έρευνας στη Medusa αποδείχθηκε ότι η εικόνα υπήρχε στο "Πρόγραμμα γενικόν" της εκδρομής συνταχθέν υπό Θ. Βαλαβά [οργανωτής]. Εν Κωνσταντινουπόλει: Εμπορικόν Τυπογραφείον Αριστοβούλου, Αναστασιάδου και Σας., 1910. | |||||||
2 | 2169 | Εικόνα | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Α, τχ. 12 (1910), σ. 101. | Ο Ιορδάνης Δεν αναγράφεται στην εφημερίδα των Κυριών, αλλά κατόπιν έρευνας στο ψηφιακό αποθετήριο Medusa, εντοπίστηκε ότι η εικόνα υπήρχε στο "Πρόγραμμα γενικόν" της εκδρομής συνταχθέν υπό Θ. Βαλαβά [οργανωτής] Εν Κωνσταντινουπόλει: Εμπορικόν Τυπογραφείον Αριστοβούλου, Αναστασιάδου και Σας., 1910. | |||||||
3 | 2170 | Ο αληθώς πλούσιος | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 9 (1910), σ. 138. | Ο αρθρογράφος αναφέρεται σε μια συνηθισμένη πλάνη. Σκοπός του είναι να ξεκαθαρίσει μέσα από το παράδειγμα του γονιού που χάνει το παιδί του, ότι πλούσιος είναι αυτός που διατηρεί την πίστη, την ελπίδα και την καρτερία. Επίσης η αγάπη, η ελπίδα και η δικαιοσύνη είναι αρετές που κάνουν έναν άνθρωπο πλούσιο και όχι τα υλικά αγαθά. | Ναι | Ελληνική | Εκ της "Αναπλάσεως" | ||||
4 | 2171 | Η διφθερίτις | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 17 (1911), σ. 250-251 Έτος Β, τχ. 17 (1911), σ. 267-270 | Ναι | Goustave Droz | Εκ της "Εστίας". Κείμενο σε συνέχειες. Υπογράφεται από το αρχικό Κ. | |||||
5 | 2172 | Δυο επιστολαί | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 12 (1911), σ. 181-183. | Το άρθρο αναπαράγει μεγάλο τμήμα δυο επιστολών μιας νιόπαντρης κοπέλας. Στην πρώτη επιστολή, η γράφουσα είναι γεμάτη από τη χαρά των πρώτων ημερών, χαριτωμένη και αφελής περιγράφει στη φίλη της τη συζυγική ευτυχία. Στη δεύτερη επιστολή, όμως, περιγράφει αρχικά τη λύπη που ένιωσε επειδή ο σύζυγός της, πήγε να πολεμήσει στα σύνορα. Εκείνη πλέον αγωνιά καθημερινά και προσπαθεί να μάθει νέα του. Σύντομα συνειδητοποίησε ότι τα κλάματα δεν βοηθούν και αποφάσισε να κάνει και αυτή το χρέος της προς της πατρίδα, δείχνοντας θάρρος και γενναιότητα. | Ναι | Ελληνική | Εκ της "Οικογένειας", 1897. Ως αρθρογράφος αναφέρεται η Αικ. δια το πιστόν της αντιγραφής. Πρόκειται για αναδημοσίευση άρθρου. | ||||
6 | 2173 | Η μια και η άλλη | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Α, τχ. 19 (1910), σ. 156-158. | Η βασική θεματική του άρθρου είναι ο έρωτας. Παρατίθεται το παράδειγμα του Σιβέριου, ενός εργατικού ήσυχου και αξιοπρεπούς άνδρα, ο οποίος παρά την κοινωνική καταξίωση βρισκόταν συνεχώς σε ψυχική ταραχή, που τον οδήγησε στο θάνατο. Αιτία ήταν η απογοήτευσή και η θλίψη όταν συνειδητοποίησε ότι η γυναίκα που αγαπούσε και μετά από πολλές δυσχέρειες νυμφεύθηκε, δεν ανταποκρινόταν ούτε στο ελάχιστο στην ιδανική εικόνα που εκείνος είχε πλάσει. | Ναι | Ιταλική | Εκ της "Φύσεως". | ||||
7 | 2174 | Επισκέψεις | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 24 (1911), σ. 374-375. | Ναι | Ελληνική | Εκ της “Οικ.Οικονομίας” | |||||
8 | 2175 | Δίανθος | (Γαρύφαλον) | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 9 (1910), σ. 133. | Το παρόν άρθρο περιγράφει τα κυριότερα είδη γαρυφάλλου εξηγεί αναλυτικά στις αναγνώστριες πώς αυτά πολλαπλασιάζονται. Ανάλογα με τον τρόπο πολλαπλασιασμού περιγράφονται οι φροντίδες που χρειάζονται για να μεγαλώσουν στη διάρκεια του έτους | Ναι | Ελληνική | Αναδημοσίευση από τη Μελανδινού εκ της 'Κηπουρικής Επιθεωρήσεως'. | |||
9 | 2176 | Γενικαί σκέψεις επί του γάμου | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 1 (1910), σ. 13. | Ο αρθρογράφος, καταθέτει τις απόψεις του για το γάμο. Είναι η νόμιμη συνένωση των δυο φύλων για τη διαιώνιση του είδους. Σκοπός του μέσα από την αλληλοϋποστήριξη των συζύγων και την τεκνοποίησης είναι η προσφορά χρήσιμων πολιτών στην κοινωνία. Η σχέση των δυο φύλων στον έγγαμο βίο χαρακτηρίζεται από ισότητα, Τέλος αναφέρει τα ηλικιακά όρια εντός των οποίων πρέπει να βρίσκονται ένας άνδρας και μια γυναίκα για να υπάρχει αρμονία στο γάμο. | Ναι | Ελληνική | Εκ της Υγιεινής και Φυσιολογίας του γάμου. | ||||
10 | 2177 | Πρόωροι Γάμοι | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 3 (1910), σ. 35. | Το άρθρο, αναλύοντας τις αρνητικές συνέπειες ενός πρόωρου γάμου, συμβουλεύει τους γονείς να μην παντρεύουν τα παιδιά πριν ολοκληρωθεί η φυσική ανάπτυξη. Ο άνδρας σε ένα τέτοιο γάμο θα οδηγηθεί στην απιστία, ενώ το γυναικείο σώμα που δεν έχει φτάσει στο τελευταίο στάδιο της ανάπτυξης δεν μπορεί σύμφωνα με τον αρθρογράφο να φέρει στον κόσμο ένα απόλυτα υγιές βρέφος. | Ναι | Ελληνική | Εκ της Υγιεινής και Φυσιολογίας του γάμου. | ||||
11 | 2178 | Παράκαιροι Γάμοι | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 4 (1910), σ. 52-53. | Ο αρθρογράφος εξηγεί το λόγο για τον οποίο δεν θα έπρεπε οι άνθρωποι να παντρεύονται σε μεγάλη ηλικία. Το γεννητικό σύστημα και στα δύο φύλα έχει επέλθει σε παρακμή και τα παιδιά που θα προκύψουν από αυτούς τους γάμους υστερούν σε υγεία και σφρίγος σε σύγκριση με αυτά που οι γονείς τους τεκνοποίησαν στην ακμή τους. | Ναι | Ελληνική | Εκ της Υγιεινής και Φυσιολογίας του γάμου. | ||||
12 | 2179 | Εικόνα | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 6 (1910), σ. 84 | Το φθινόπωρον. | |||||||
13 | 2180 | Εικόνα | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 6 (1910), σ. 88 | Πορτογάλοι επαναστάται ποδοπατούντες την βασιλικήν σημαίαν του στέμματος εν τη πλατεία του Εμπορίου. | |||||||
14 | 2181 | Εικόνα | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 7 (1910), σ. 98 | Τραπεζούς. | |||||||
15 | 2182 | Εικόνα | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 7 (1910), σ. 102. | Το τέμενος της Αγίας Σοφίας | |||||||
16 | 2183 | Η γυνή βασίλισσα του κόσμου | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 11 (1911), σ. 163-165. | Το άρθρο παρουσιάζει μια νέα, σε σχέση με τη συνήθη θεματολογία του περιοδικού, πλευρά της γυναίκας. Την κατονομάζει μάλιστα βασίλισσα του κόσμου. Με πρότυπο μια συνηθισμένη γυναίκα του Παρισιού παρουσιάζεται η χρησιμοποίηση πολλών διαφορετικών ειδών ζώων π.χ. χοίρος, φάλαινα, στρουθοκάμηλος αλλά και φυτών για χάρη της γυναικείας φιλαρέσκειας. Οι άντρες με την ευφυΐα και την ακαταπόνητη εργασία τους, έχουν θέσει όλα τα παραπάνω στη διάθεσή της. Έτσι δίκαια παίρνει τον παραπάνω τίτλο, σύμφωνα με τον αρθρογράφο. | Ναι | Γαλλική | Camille Duguet | Πάνω από τον τίτλου του άρθρου παρατίθεται το: Εκ του Camille Duguet (και το άρθρου υπογράφεται από τον Ν. Σωφρονιάδη (μάλλον μεταφραστή του εν λόγω κειμένου) Όμως παρότι αναγράφεται "εκ του Camille Duguet", ο συγγραφέας του πρωτοτύπου είναι γυναίκα και όχι άνδρας, Πρόκειται για την ομώνυμη γαλλίδα δημοσιογράφο, η οποία το 1927-28 έχει τη μόνιμη στήλη μόδας στο περιοδικό La Mode Illustree. | |||
17 | 2184 | Το πηγάδι | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 5 (1910), σ. 69-71. | Ναι | Ελληνική | Εκ του βιβλίου "Εικόνες της Κωνσταντινουπόλεος και Αθηνών". | |||||
18 | 2185 | Διά τον αφορισμόν του Τολστόι | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Β, τχ. 8 (1910), σ. 118-119. | Το άρθρο αναφέρεται σε ένα επίκαιρο για την εποχή έκδοσης του περιοδικό. Η Ιερά Σύνοδος της Ρωσίας αφόρισε τον μεγάλο λογοτέχνη Τολστόι, ο οποίος σε μεγάλη ηλικία 48 ετών ασπάστηκε το χριστιανισμό. Δυστυχώς παρά τη μεγαλοφυΐα του παραπλανήθηκε και έχει επινοήσει δικό του χριστιανικό δόγμα, αρνούμενος τη θεϊκή φύση του Ιησού. Βέβαια ο δρόμος της μετάνοιας είναι ανοιχτός. Το άρθρο έγραψε ο διευθυντής του περιοδικού, και το αναδημοσιεύει η Μελανδινού. | Ναι | Ελληνική | Η ανάπλασις χριστιανικό περιοδικό | ||||
19 | 2186 | Φιλοσοφία των ονείρων | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Α, τχ. 20 (2010), σ. 163-164. | Το άρθρο κινείται στη θεματική των προφητικών ονείρων και της τηλεπάθειας. Περιγράφονται όνειρα γνωστών, από την ιστορία προσώπων, όπως του Πάπα Πίου του Β’, του Πινδάρου αλλά και της συζύγου του Ιουλίου Καίσαρα, τα οποία ήταν προφητικά.Το άρθρο ολοκληρώνεται με ένα όνειρο που προέβλεπε το θάνατο της μητέρας του ίδιου του γράφοντος του νευρολόγου ψυχίατρου Σ.Γ. Βλαβιανού. | Ναι | Ελληνική | Σ.Γ.Βλαβιανός | Περισυλλογή από το βιβλίο του Σ. Γ. Βλαβιανού "Τα όνειρα και η τηλεπάθεια". Όνειρα και τηλεπάθεια | |||
20 | 2483 | Δήλωσις | Εφημερίς των Κυριών | Έτος Α, τχ. 1 (1909), σ. 2. | Σύντομη δήλωση της εκδότριας | Ναι | Ελληνική | Χαρίκλεια Μελανδινού |
# | Συντάκτης/τρια |
---|---|
1 | Μελανδινού, Χαρίκλεια |
# | Ιδιοκτήτης/τρια |
---|---|
1 | Μελανδινού, Χαρίκλεια |
# | Έντυπο | Είδος Περιοδικού |
---|---|---|
1 | Εφημερίς των Κυριών | Γυναικείο Περιοδικό |
# | Εκδότης/τρια | Έντυπο |
---|---|---|
1 | Μελανδινού, Χαρίκλεια | Εφημερίς των Κυριών |